Het tweede medische evacuatievliegtuig met een vermoedelijk zieke opvarende is vanochtend geland op Schiphol. Het is onbekend of het om de 56-jarige Brit of de 41-jarige Nederlander gaat.

Na aankomst reed het vliegtuig naar het oostelijke deel van Schiphol, waar meerdere ambulances stonden te wachten, zag een ANP-fotograaf. Het toestel strandde gisteren op de Canarische Eilanden door technische problemen.
Een eerste evacuatievliegtuig kwam gisteravond aan op Schiphol met in elk geval een Duitse (65) aan boord. Zij is in stabiele toestand naar een ziekenhuis in Düsseldorf gebracht. Een tweede passagier, uit Nederland of het VK, ging met een medisch konvooi naar het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).
Een KLM-stewardess uit Haarlem is in het ziekenhuis opgenomen met milde klachten van een hantavirus, bevestigt het ministerie van Volksgezondheid aan NU.nl. Ze was aan boord van hetzelfde toestel als de besmette Nederlandse vrouw die is overleden. De stewardess ligt in isolatie in het Amsterdam UMC en wordt getest op een hantavirus.
Bij de 69-jarige overleden vrouw is vastgesteld dat ze de andesvariant van het hantavirus heeft, die in zeldzame gevallen van mens-op-mens overdraagbaar is. De vrouw was maar kort aan boord en werd vlak voor vertrek uit het vliegtuig gehaald omdat haar gezondheid verslechterde. Ze overleed een dag later in het ziekenhuis in Johannesburg. De andere inzittenden van het vliegtuig zijn in beeld bij de GGD.

