in

Nieuwe hantavirusbesmetting in Nederland..

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft melding gemaakt van een extra besmetting tijdens de hantavirusuitbraak op het expeditieschip Hondius. Het betreft een bemanningslid dat eerder in Tenerife het schip verliet, vervolgens naar Nederland is teruggebracht en daar in isolatie verblijft. Dat maakte de WHO bekend via X.

Lees ook
5 kinderen komen om bij woningbrand nadat ze alleen thuis waren gelaten

Volgens het RIVM verbleef de persoon aanvankelijk in thuisquarantaine in Nederland. Uit voorzorg is het bemanningslid later opgenomen in het ziekenhuis. De besmette medewerker had aan boord nauw contact met meerdere personen die besmet waren met het Andesvirus, een variant van het hantavirus.

Lees ook
Kinderarts laat zien hoe je een schreeuwende baby binnen enkele seconden kunt kalmeren

In totaal zijn inmiddels twaalf besmettingen bevestigd, aldus de WHO. Drie patiƫnten zijn overleden aan de gevolgen van het virus. Sinds de eerste melding van de uitbraak op 2 mei zijn er geen nieuwe sterfgevallen meer vastgesteld.

Lees ook
Arts onderschat gevaar ingeslikte batterij, met fataal gevolg

Wereldwijd houden gezondheidsinstanties momenteel meer dan zeshonderd mensen in circa dertig landen in de gaten vanwege mogelijk contact met besmette personen. Daarnaast wordt nog gezocht naar enkele mensen die een verhoogd risico lopen op besmetting.

Lees ook
Meisje (2) dat sinds zondag vermist was dood gevonden in water

De WHO adviseert betrokken landen om passagiers en bemanningsleden gedurende de resterende quarantaineperiode zorgvuldig te blijven monitoren.

Statushouder Amanuel (32) is niet tevreden met woning: “Ik had groter gehoopt”

Drama op station: man in rolstoel overleden nadat trein hem meezoog..